Povinnosti právnických osob a podnikajících fyzických osob v požární ochraně
Požární ochrana v provozovnách: Kdo je odpovědný?
Častým dotazem od zástupců firem je, zda musí zajistit požární ochranu (PO) ve všech svých provozovnách, nebo zda stačí splnit požadavky jen na centrále, přičemž o zbytek se postará pronajímatel (v případě nájmu). Odpověď na tuto otázku je jasná, ale její realizace může být složitější.
Podle zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, jsou právnické osoby a podnikající fyzické osoby povinny plnit povinnosti v oblasti požární ochrany ve všech prostorách, které užívají k provozování své činnosti. Za plnění povinností na úseku požární ochrany odpovídá statutární orgán právnické osoby, u podnikajících fyzických osob potom tyto osoby nebo jejich odpovědný zástupce. Pokud provozuje činnost v prostorách více právnických osob nebo podnikajících fyzických osob, odpovídá za požární ochranu ve společných prostorách vlastník těchto prostor, pokud není smluvně dohodnuto jinak. Smlouva by měla zahrnovat i určení odpovědné osoby za plnění povinností na úseku požární ochrany.
Dokumentace a vybavení požární ochranou
Jak je uvedeno výše, povinnost vytvářet bezpečné pracoviště z pohledu požární ochrany se vztahuje na všechny prostory, které právnická nebo podnikající fyzická osoba používá ke své činnosti. To znamená, že není možné zpracovat dokumentaci pouze pro centrální provozovnu (např. sídlo firmy); dokumentace musí být vypracována i pro všechny ostatní pracoviště.
Totéž platí pro vybavení prostorů požární technikou a požárně bezpečnostními zařízeními, zajištění pravidelných kontrol a revizí, vybavení bezpečnostním značením apod. Důležité klíčové slovo zde je "revize požární ochrany," které je nezbytné k zajištění funkčnosti všech prostředků požární ochrany.
Požární ochrana v nájmu: Klíčové dohody s pronajímatelem
Pokud je firma v nájmu a existují společné prostory pro více uživatelů, je ideální se písemně dohodnout s vlastníkem prostoru, kdo a za jakých podmínek bude zajišťovat požární techniku, věcné prostředky požární ochrany a požárně bezpečnostní zařízení. Tato dohoda by měla zohledňovat specifická požární nebezpečí spojená s provozovanou činností a zajistit, aby tyto prostředky byly vždy provozuschopné.
-
Ve většině případů platí, že pokud je v objektu například:
-
Elektronická požární signalizace a požární systém
-
Požární klapky
-
Evakuační výtahy
-
Stabilní hasicí zařízení
Tyto prvky pokrývají celý objekt a jejich správu zajišťuje majitel objektu.
-
Problematické mohou být prvky jako:
-
Hasicí přístroje
-
Hydranty
-
Požární ucpávky
-
Požární stěny
U těchto prvků může být nejasné, kdo za ně odpovídá. A při kontrole dozorového orgánu je povinen nájemce předložit dokumentaci k těmto prvkům.
Bezpečnostní značení a volné únikové cesty
Dále je nezbytné zajistit, aby byly trvale volné příjezdové komunikace a nástupní plochy pro požární techniku, únikové cesty a volný přístup k nouzovým východům, rozvodným zařízením elektrické energie, uzávěrům vody, plynu, topení a produktovodům, věcným prostředkům požární ochrany a ručnímu ovládání požárně bezpečnostních zařízení.
Školení zaměstnanců v oblasti požární ochrany
Co se týče označování pracoviště a dalších míst příslušnými bezpečnostními značkami, příkazy, zákazy a pokyny ve vztahu k požární ochraně, většinou tuto povinnost provádí nájemce sám. Nezapomeňte označit směry únikových cest a východů, umístění hasicích přístrojů, hydrantů, hlavních uzávěrů vody, plynu, elektřiny apod.
Pokud nemáte interního bezpečnostního a požárního technika nebo osobu odborně způsobilou v požární ochraně, můžete využít externí poskytovatele služeb. Je potřeba minimálně 1x, 2x nebo 4x ročně (dle kategorizace provozovaných činností) zajistit kontrolu pracoviště technikem požární ochrany nebo osobou odborně způsobilou v požární ochraně.
Zpracování dokumentace požární ochrany
Samostatným bodem je zpracování dokumentace požární ochrany, která musí být vytvořena pro každou provozovnu nebo pracoviště. Dokumentaci PO zpracovává osoba odborně způsobilá nebo technik požární ochrany, pokud zákon nebo vyhláška nestanoví jinak. Součástí dokumentace požární ochrany je mimo jiné uvedení místa a rozsahu její účinnosti, datum zpracování nebo provedení záznamu, jméno a odborná způsobilost zpracovatele nebo osoby, která dokumentaci vede.
Počet dokumentů a začlenění činností
Rozsah a počet dokumentů v požární ochraně se liší podle kategorie činností, do které je objekt nebo provozovaná činnost začleněna. Toto začlenění je nutné provést i u objektů, kde je společnost v nájmu, protože dokumentaci musí mít zpracována společnost provozující danou činnost. V případě nájmu je možné částečně převzít dokumentaci požární ochrany od pronajímatele nebo vlastníka objektu.
Pravidelné školení zaměstnanců
Školení zaměstnanců se provádí při nástupu do zaměstnání a při každé změně pracoviště nebo pracovního zařazení zaměstnance, pokud se tím mění obsah skutečností uvedených výše. Školení se opakuje nejméně jednou za 2 roky.
Školení vedoucích zaměstnanců o požární ochraně se provádí při nástupu do funkce a opakuje se nejméně jednou za 3 roky.
Závěrečné doporučení
Další požadavky v oblasti požární ochrany jsou uvedeny v zákoně o požární ochraně a samozřejmě vám s nimi mohou pomoci i naši specialisté na bezpečnost práce a požární ochranu.
Obrázek 1 - Dodržování podmínek požární ochrany je velmi důležité. Zdroj: www.pixabay.com
Naše služby
Kontaktujte nás
Centrum BOZP a požární ochrany
K lindě 700/3, 190 15 Praha 9 - Satalice
Aktuality
13.11.2024
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP) je komplexní obor, který zahrnuje různé specializace. Proto je ideální, aby technik BOZP (odborně osoba odborně způsobilá v prevenci rizik ...
21.10.2024
Nouzové osvětlení patří mezi klíčová požárně bezpečnostní zařízení. Dle zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, je součástí zařízení určených pro bezpečný únik osob...